تحلیلگران فرآیند

مقدمه

ما در مقاله قبل به بازار کار مدیریت فرآیند اشاره کردیم و با آن آشنا شدیم. شاید در نگاه اول نتوانید بین کار برنامه‌نویس و تحلیل‌گر سیستم تمایزی قائل شوید.

مرز بین برخی تخصص‌ها بسیار باریک است. چرا اساساً باید تفاوت برنامه‌نویس با تحلیل‌گر فرآیند را بدانیم؟ برنامه‌نویس دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟ در این مطلب قصد داریم ارتباط این دو تخصص حیاتی سازمان را با پرداختن به تفاوت‌های آن‌ها، به اختصار توضیح دهیم. با ادامه مطلب همراه باشید.

 

برنامه‌نویس دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

اصطلاحی است که می‌گوید: «برنامه‌نویسان باید کامای گمشده را پیدا کنند!». برنامه‌نویسان عمدتاً با کدها سر و کار دارند. آن‌ها می‌توانند صدها هزار کاراکتر بنویسند تا ویژگی کوچکی را در فرآیندی خلق کنند. اما به هر دلیلی ممکن است خطای آن را تشخیص ندهند.

مهم‌ترین کارهایی که برنامه‌نویس انجام می‌دهد را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

  • بررسی مکرر سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها و اِعمال هرگونه تنظیمات لازم برای عملکرد مطلوب آنها
  • کدنویسی و راه‌اندازی برنامه‌های کامپیوتری بر روی چندین سیستم در کسب و کار
  • ساخت و استفاده از ابزارهای مهندسی نرم‌افزار به کمک کامپیوتر برای خودکار کردن برخی کدنویسی‌ها
  • انجام کلیه الزامات لازم برای راه‌اندازی سیستم‌های کامپیوتری خودکار از ابتدا تا انتها
  • همکاری با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای ایجاد برنامه‌نویسی سازمان و طراحی الگوریتم‌ها
  • عیب‌یابی، اشکال‌زدایی و ارتقای نرم‌افزارهای موجود

 

وظایف اصلی تحلیل‌گر سیستم در کسب و کار چیست؟

پیش از آن‌که به تفاوت برنامه‌نویس با تحلیل‌گر فرآیند پی ببریم باید وظایف اصلی کارشناسان فرآیند یا همان تحلیل‌گران سیستم را بشناسیم. به‌طور خلاصه، مهم‌ترین وظایف تحلیل‌گر سیستم به شرح زیر هستند.

  • تحلیل‌گران سیستم در هسته راه‌حل‌یابی مسائل سازمانی هستند. مسئولیت اصلی آن‌ها این است که به‌عنوان رابط بین ذینفعان IT و غیر IT سازمان عمل کنند و نرم‌افزار، سخت‌افزار و سرویس‌های ابری صحیحی را طراحی یا راه‌اندازی کنند تا مشکلات کسب و کار حل شوند.
  • تحلیل‌گران سیستم معمولاً مسئول تحقیق درباره روندهای فناوری هستند. از جمله: طراحی و راه‌اندازی راه‌کارهای فناورانه سفارشی، ارتقای عملکرد سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری فعلی، آزمایش کردن سیستم‌های جدید و آموزش دادن کاربران نهایی شرکت در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و ابزارهای تخصصی آنلاین.
  • تحلیل‌گر فرآیند باید انتظارات مشتریان و سرپرستان را مدیریت کند. اکثر مدیران ایده‌ها و الزاماتی را مطرح می‌کنند، اما همیشه ممکن است محدودیت‌ها را درک نکنند. تحلیل‌گر فرآیند باید آن‌ها را با واقعیت روبرو کند.

 

آیا برنامه‌نویسان تحلیل‌گران فرآیند خوبی هستند؟

با توجه به وظایف هر یک از این دو تخصص در سازمان، اکنون می‌توانیم تفاوت برنامه‌نویس با تحلیل‌گر فرآیند را تشخیص دهیم. تا بدانیم جایگزینی این دو تخصص با یکدیگر چقدر ممکن است. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تحلیل‌گران سیستم و برنامه‌نویسان در چرخه عمر توسعه نرم‌افزار با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما نقش‌های متفاوتی دارند. تحلیل‌گر فرآیند الزامات یک محصول نرم‌افزاری را جمع‌آوری، تفسیر و مستند می‌کند. درحالی‌که برنامه‌نویسان کد کامپیوتری را برای ساخت آن محصول می‌نویسند.
  • تحلیل‌گر سیستم برای درک الزامات محصول و فرآیندهای سازمان با همه ذینفعان صحبت می‌کند. با توجه به آنچه که تحلیل‌گر فرآیند به‌عنوان الزامات مستند کرده است، اعضای تیم طراحی و برنامه‌نویسان معماری محصول را ایجاد می‌کنند و ایجاد یا توسعه نرم‌افزار را برای تکمیل شدن کار توسط برنامه‌نویس تعیین می‌کنند.
  • تحلیلگران سیستم به مهارت‌های تحلیلی قوی برای خدمت‌رسانی مؤثر به سازمان‌هایشان نیاز دارند. لذا نقش تحلیل‌گر سیستم برای افرادی بهتر است که ترجیح می‌دهند مسئول یک فرآیند باشند. درحالی‌که نقش برنامه‌نویس برای کسانی مناسب است که تمایل دارند جزئیات فرآیندها را درک کنند.

 

نتیجه‌گیری

تحلیل‌گران سیستم سیستم‌های کامپیوتری موجود سازمان را برای عیب‌یابی و بهینه‌سازی کارایی و ایمنی به کار می‌گیرند. آن‌ها ممکن است در صورت لزوم، فناوری‌ها و سیستم‌های جدیدی را معرفی کنند، نقش فناوری را در یک سازمان تغییر دهند و راه‌های جدیدی را برای انجام کسب و کار ارائه دهند. اما پس از تعیین طرح کلی، نوشتن عملیات مورد نیاز به شکلی مناسب برای کامپیوتر کاری است که برنامه‌نویسان می‌کنند. لذا هر دو تخصص را در چارچوب کار خودشان باید تحلیل کنیم.

چنانچه فردی برنامه‌نویس ماهری باشد به هیچ وجه نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تحلیل‌گر سیستم خوبی باشد. مگر این‌که به ظرایف کاری تحلیل‌گران سیستمی با توصیفی که کردیم مسلط شود و بالعکس.


منابع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *