مقدمه

امروزه تأثیر مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) بر ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سازمانی غیرقابل انکار است. مزایای بیشمار این شاخه تخصصی مهندسی صنایع باعث شده‌اند تا بازار کار مدیریت فرآیند های کسب و کار (BPM) بسیار مورد توجه کسب و کارها باشد.

در این مطلب قصد داریم به وضعیت بازار کار مدیریت فرآیند های کسب و کار (BPM) در ایران و سایر کشورها بپردازیم و به‌طور خلاصه، وضعیت درآمدی مهندسان مدیریت فرآیند را بررسی کنیم.

با ادامه مطلب همراه باشید.

 

بازار کار مدیریت فرآیند

 اندازه بازار کار مدیریت فرآیند کسب و کار در جهان در سال 2020، 64/10 میلیارد دلار بود. با همه‌گیری کووید 19 شوک مثبتی در تقاضای خدمات مدیریت فرآیندهای کسب و کار رخ داد.

لذا در همین سال، بازار کار مدیریت فرآیند در سطح جهانی نسبت به بازه زمانی 2017 تا 2019، 2/11 درصد رشد کرد. پیش‌بینی می‌شود که بازار خدمات مدیریت فرآیندهای کسب و کار  از 84/11 میلیارد دلار در سال 2021 به 18/26 میلیارد دلار در سال 2028 برسد.

چنین رشدی در حجم بازار به این معنی است که بازار کار مدیریت فرآیند  با نیاز روزافزون کسب و کارها برای دیجیتالی کردن فرآیندهای مختلف برای دستیابی به اهداف تجاری، رضایتمندی مشتریان، بهبود مقیاس‌پذیری و بهره‌وری در بخش‌های مختلف صنعت در حال رونق است.

 

بازیگران اصلی بازار کار مدیریت فرآیند در منطقه آسیا

کشورهای هند و چین سهم عمده بازار کار مدیریت فرآیند‌ را در منطقه آسیا در اختیار دارند. شکل زیر بازیگران اصلی آسیایی بازار کار مدیریت فرآیند را با کشورهای هم‌ترازشان از نظر زیرساخت‌های نرم و سخت مقایسه می‌کند.

با توجه به شاخص‌های متعددی که جهت تعیین جایگاه کشورها از نظر مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سطح جهانی تعریف شده‌اند، کشور ما جزء 10 کشور برتر آسیا طبقه‌بندی نشده است.

حدود رقم دریافتی مهندس مدیریت فرآیندهای کسب و کار چقدر است؟

دریافتی فعالان حوزه مدیریت فرآیند با توجه به ماهیت کار، سابقه کاری و کسب و کار مورد نظر، متفاوت است. با وجود این، در کشور ایالات متحده، دریافتی مهندس مدیریت فرآیندهای کسب و کار با حدود 5 سال سابقه کار مفید به‌طور متوسط، سالیانه 582/132 دلار است.

درحالی‌که این رقم در کشور ما حدود 700/3 دلار و در کشور هند 849/10 دلار است.

نتیجه‌گیری

با توجه به کاربرد روزافزون فناوری اطلاعات در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، تقاضا برای این خدمات به‌شدت در حال افزایش است.

حجم بازار این خدمات نیز در سال‌های آتی رشد بیشتری خواهد داشت. آمارهای ارائه شده درباره میزان عرضه و استفاده از سیستم‌های مدیریت فرآیند در منابع مختلف عمدتاً حاکی از حضور پررنگ شرکت‌های آمریکایی در این حوزه هستند.

توجه به جایگاه کشور ما در عرصه خدمات مدیریت فرآیندهای کسب و کار در منطقه آسیا به نظر ضروری می‌رسد.

در این راستا، لازم است ضمن اطلاع‌رسانی به بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی درباره مزایای مدیریت فرآیند، آن‌ها را به استفاده از این خدمات ترغیب نماییم.


منابع

تهیه و گردآوری: امیرمسعود مناف زاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *